Nasz Serwis RozwójEksportu.pl informował w ostatnim wpisie o tym, że 10 stycznia 2017 roku PARP ogłosił nabór na dotacje unijne Poddziałanie 3.3.3 PO IR w odniesieniu do 12 branż oraz pięciu perspektywicznych rynków eksportowych. Dzisiejszy wpis zostanie przeznaczony na zaprezentowanie informacji związanych z tym konkretnym konkursem.
Termin konkursu
Wnioski będzie można składać w okresie od 10 lutego 2017 roku do 13 marca 2017 roku.
Na jakie projekty można otrzymać dotację?
W ramach tego konkursu Poddziałanie 3.3.3 Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych – Go to Brand realizowanego przez PO IR wsparciem objęte będą projekty, które wpisują się w branżowe programy promocji oraz programy promocji o charakterze ogólnym.
Wytypowanych zostało 12 branż, które posiadają największy potencjał w zakresie promocji i budowy wizerunku Marki Polskiej Gospodarki. Ponadto równolegle podmioty biorące udział w tym przedsięwzięciu mogą budować swój eksport z pomocą unijnych dotacji Go To Brand. Każda z branż posiada swój własny branżowy program promocji. Serwis RozwójEksportu.pl publikował wpisy przedstawiające programy promocji dla każdej z branż. Branżowy programy promocji opisuje m.in. działania obligatoryjne oraz fakultatywne. Ponadto wymienia potencjalne imprezy targowe, w których firma może wziąć udział. Wybór jest naprawdę duży.
Do tych branż należą:
- Maszyny i urządzenia;
- Budowa i wykańczanie budowli;
- Moda Polska;
- Części samochodowe i lotnicze;
- Biotechnologia i farmaceutyki;
- Sprzęt medyczny;
- IT/ICT;
- Jachty i łodzie;
- Kosmetyki;
- Meble;
- Sektor usług prozdrowotnych;
- Polskie specjalności żywnościowe.
Ponadto o dofinansowanie Go To Brand mogą ubiegać się MŚP, które nie kwalifikują się do żadnej z 12 branż, ale chcą brać udział w realizowaniu programów promocji o charakterze ogólnym. Dotyczą one eksportu na rynki określone jako perspektywiczne.
Należą do nich:
- Meksyk;
- Iran;
- Indie;
- Algieria;
- Wietnam.
Ta inicjatywa została włączona do Go To Brand niedawno, ale właściwie odpowiada konieczności poszukiwania nowych rynków zbytu dla polskich towarów oraz usług.
Kto może aplikować?
Podziałanie 3.3.3 PO IR kieruje w tym naborze swoje wsparcie dla mikro, małych i średnich firm, czyli polskiego sektora MŚP.
Budżet konkursu na dotacje Go to Brand
Dla projektów:
- zlokalizowanych na terenie województwa mazowieckiego jest to 20 000 000 zł;
- zlokalizowanych na obszarze województw innych niż mazowieckie suma ta wynosi 180 000 000 zł.
Poziom dofinansowania
Wysokość dotacji unijnej Go To Brand może wynieść:
- w przypadku wyboru formy dofinansowania jako pomocy publicznej na pokrycie kosztów wynajmu, budowy oraz obsługi stoiska wystawowego – do 50% wartości wydatków kwalifikowanych;
- w sytuacji wyboru formy dofinansowania jako pomocy publicznej na pokrycie kosztów wynajmu, budowy oraz obsługi stoiska wystawowego, a także pomocy de minimis na pokrycie pozostałych kosztów projektu – do 50% wartości wydatków kwalifikowanych;
- w przypadku wyboru przez wnioskodawcę dofinansowania jedynie w formie pomocy de minimis w zakresie kosztów projektu:
– do 60% dla średnich firm;
– do 75% dla małych firm;
– do 80% dla mikroprzedsiębiorstw z województwa mazowieckiego;
– do 85% dla pozostałych mikroprzedsiębiorstw.
Maksymalna wartość kosztów kwalifikowanych projektu
Maksymalna kwota wydatków kwalifikowanych może wynieść:
- 500 000 zł dla jednego programu promocji o charakterze ogólnym dla wskazanych rynków perspektywicznych;
- 1 000 000 zł dla co najmniej dwóch programów promocji o charakterze ogólnym dla wskazanych rynków perspektywicznych;
- 1 000 000 zł dla branżowego programu promocji;
- 1 000 000 zł dla branżowego programu promocji i dodatkowo co najmniej jednego programu promocji o charakterze ogólnym dla wskazanych rynków perspektywicznych;
Rodzaje kosztów kwalifikowanych
Do kosztów kwalifikowanych, czyli objętych możliwością pozyskania dofinansowania, zaliczają się przykładowo:
- wydatki wynajmu, budowy oraz obsługi stoiska wystawowego w trakcie uczestnictwa MŚP w danej imprezie targowo-wystawienniczej;
- wydatki usługi doradczej w zakresie umiędzynarodowienia przedsiębiorcy;
- wydatki szkolenia w temacie umiędzynarodowienia przedsiębiorcy;
- koszty podróży służbowych pracowników danej firmy biorącej udział w targach, misjach gospodarczych czy programie wspierającym rozwój na rynkach zagranicznych w stopniu, zakresie i według stawek określonych we właściwych przepisach;
- wydatki związane z transportem i ubezpieczeniem dla osób i eksponatów w związku z uczestnictwem w targach lub misjach gospodarczych;
- wydatki odnośnie do rezerwacji miejsca na wystawie lub targach, opłaty rejestracyjnej za uczestnictwo w targach oraz wpisu do katalogu targowego;
- wydatki na reklamę w mediach targowych;
- wydatki na organizację stoiska wystawowego na targach lub wystawie;
- wydatki uczestnictwa w seminariach, kongresach oraz konferencjach;
- wydatki na organizację pokazów, prezentacji oraz degustacji produktów w zakresie promocji marki produktowej;
- wydatki informacyjno-promocyjne projektu.
Poddziałanie 3.3.3 Go To Brand PO IR
W tym naborze w końcu mogą aplikować przedstawiciele wszystkich 12 branż, a ponadto te MŚP, które chcą realizować programy promocji o charakterze ogólnym na wytypowane rynki perspektywiczne. Ciekawy program, ambitny cel. Ponadto duży budżet na poziomie 200 mln zł zachęca do tego, aby spróbować i z pomocą funduszy z Unii Europejskiej budować eksport własnej firmy oraz promować Markę Polskiej Gospodarki na rynku międzynarodowym.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu.