Dziś kontynuujemy omówienie branżowych programów promocji, które zostały zakwalifikowane do programu Go To Brand. Następny program promocji dotyczy branży kosmetycznej, czyli polskich firm produkujących kosmetyki. Udział przedsiębiorców w programie promocji sfinansowany jest ze środków Poddziałania 3.3.3 PO IR – GO TO BRAND, za którego realizację odpowiada Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). W ramach programu opracowany został wykaz działań promocyjnych przeznaczonych dla przedsiębiorców, który uzupełniony został o tzw. działania ogólne promujące polską branżę kosmetyczną.
Adresaci programu promocji:
1. Program skierowany jest do Mikro, Małych i Średnich przedsiębiorcówi, którzy prowadzą działalność gospodarczą w ramach kategorii działalności PKD 20.42.Z – Produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych
2. Termin realizacji programu: 25 czerwiec 2016 r – 30 czerwiec 2019 r.
Zasady udzielania wsparcia na udział w programie:
Przedsiębiorcy, mogą ubiegać się o wsparcie finansowe na pokrycie części kosztów działań promocyjnych, objętych programem zgodnie z katalogiem kosztów kwalifikowanych wykazanych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 lipca 2015 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 (Dz. U. poz. 1027). Maksymalna łączna wartość wydatków kwalifikowanych, objętych wsparciem finansowym, nie może przekroczyć kwoty 1 mln zł.
Przewidziana intensywność wsparcia dla wydatków kwalifikowanych w postaci pomocy de-minimis w projekcie jest następująca:
– 60% dla średniego przedsiębiorstwa
– 75% dla małego przedsiębiorstwa
– 80% dla mikroprzedsiębiorstwa z woj. mazowieckiego
– 85% dla pozostałych mikroprzedsiębiorstw.
W pozostałych przypadkach lub w przypadku wyboru innej formy pomocy niż de minimis mamy 50% dofinansowania
Działania promocyjne przewidziane w programie promocji dla przedsiębiorców.
A. Zakres działań obligatoryjnych, w których muszą korzystający z programu wziąć udział przedsiębiorcy
1. Przedsiębiorca zobowiązany jest wybrać przynajmniej jeden z poniższych pozaunijnych rynków perspektywicznych, który będzie zgodny ze strategią ekspansji firmy:
a. Zjednoczone Emiraty Arabskie,
b. Ukraina,
c. Rosja,
d. Japonia,
e. Turcja,
f. Indonezja,
g. Chiny,
h. Korea.
2. Przedsiębiorca, w trakcie trwania całego programu, zobowiązany jest do wzięcia udziału w charakterze wystawcy w przynajmniej 9 działaniach targowych, o których mowa poniżej, przy czym przynajmniej 3 z tych działań stanowić powinny imprezy targowe, w ramach których zostanie zorganizowane narodowe stoisko informacyjne, w tym min. 1 na targach na rynku/rynkach wybranym w ramach pkt. A 1
Rekomendowane targi w ramach targów dla branży kosmetycznej:
1. Cosmoprof Bolonia, Bolonia, Włochy, edycja targów: marzec 2017, 2018, 2019, Organizacja stoiska narodowego będzie w każdej edycji targów.
2. BeautyWorld Middle East, Dubaj, ZEA, edycja targów: maj 2017, 2018, 2019. Organizacja stoiska narodowego będzie w każdej edycji targów.
3. Cosmoprof Asia Hongkong, edycja targów: 2017, 2018 .Organizacja stoiska narodowego będzie w każdej edycji targów.
4. Intercharm Moskwa, Rosja, edycja targów: październik 2016, 2017, 2018.
5. Intercharm Ukraine, Kijów, Ukraina, edycja targów: wrzesień 2016, 2017, 2018.
6. Cosmoprof NorthAmerica, Las Vegas, USA, edycja targów: lipiec 2016, 2017, 2018.
7. Cosme Tokyo, Tokyo, Japonia, edycja targów: styczeń 2017,2018,2019.
8. Cosmobeaute Indonesia, Dżakarta, Indonezja, edycja targów: październik 2016,2017,2018.
9. Cosmobeauty, Seul, Korea, edycja targów: kwiecień 2017,2018,2019.
10.Professional Beauty, Johannesburg, RPA, edycja targów: sierpień 2016,2017,2019.
11. Saudi Health&Beauty Jeddah, Arabia Saudyjska, edycja targów: listopad 2016,2017,2018.
12.Beauty Eurasia, Turcja, Istambuł, edycja targów: kwiecień, 2017,2018,2019.
13. China Beauty Expo, Szanghaj, Chiny, edycja targów: Maj 2017,2018,2019.
14. Beyond Beauty, ASEAN, Tajlandia, Bangkok, edycja targów: Wrzesień 2016,2017,2018.
Przedsiębiorca, w trakcie całego programu, zobowiązany jest do wzięcia udziału w przynajmniej 2 działaniach o których mowa w pkt B (poniżej), przy czym działania te muszą dotyczyć pozaunijnych rynków perspektywicznych określonych w pkt A.
B. Zakres działań fakultatywnych, w których mogą wziąć udział przedsiębiorcy korzystający z programu:
1. Przedsiębiorca biorący udział w programie ma możliwość zakupu usługi szkoleniowej w zakresie umiędzynarodowienia przedsiębiorcy na rynkach wybranych w ramach pkt A, której wartość stanowić może maksymalnie 2 % wartości projektu.
2. Przedsiębiorca biorący udział w programie ma możliwość zakupu usługi doradczej w zakresie przygotowania strategii wejścia na rynki międzynarodowe wymienione w pkt. A z wykorzystaniem instrumentów określonych programem, której wartość stanowić może maksymalnie 5 % wartości projektu.
3. Przedsiębiorca biorący udział w programie ma możliwość realizacji działań informacyjno – promocyjnych, w ramach których refundowane będą np.: koszty produkcji i dystrybucji materiałów promocyjnych, produkcji reklam i filmów promocyjnych.
4. Przedsiębiorca biorący udział w programie ma możliwość organizacji indywidualnej misji gospodarczej/handlowej do krajów, o których mowa w pkt A, przy czym misja taka nie powinna trwać dłużej niż 3 dni na miejscu i powinna obejmować minimum: spotkanie/a z minimum 2 kontrahentami oraz organizację pokazu lub prezentacji dla kontrahentów. Przedsiębiorcy organizujący wyjazdową misję gospodarczą są zobowiązani przedstawić program misji wraz z programem spotkań b2b (podając dane kontaktowe odwiedzanych kontrahentów) Realizatorowi branżowego programu promocji.
5. Przedsiębiorca, biorący udział w programie, ma możliwość organizacji przyjazdowych misji gospodarczych dla dealerów, kontrahentów i dziennikarzy z krajów o których mowa w pkt. A. Przedsiębiorca organizujący przyjazdową misję gospodarczą jest zobowiązany przedstawić program misji (podając dane kontaktowe uczestników misji) Realizatorowi branżowego programu promocji. Przedsiębiorca zobowiązuje się, że dziennikarz uczestniczący w misji opublikuje w reprezentowanym przez siebie czasopiśmie, portalu internetowym, artykuł będący wynikiem uczestniczenia w misji.
Nie ma jeszcze wybranego realizatora branżowego programu promocji. W sumie to dziwne, bo w projekcie już teraz trzeba przewidzieć ile wyda się na misje, a potem się może okazać, że realizator np. nie wyrazi zgody na wyjazd. Wysłaliśmy zapytanie do PARP z prośbą o wyjaśnienie tej kłopotliwej sytuacji.
Działania promocyjne ogólne promujące całą branżę kosmetyczną.
1. Wykonawcą programu w zakresie realizacji działań ogólnych promujących polską branżę kosmetyczną będzie podmiot wybrany na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych. Przedsiębiorcy, zachowując zasadę konkurencyjności, będą mogli korzystać z usług realizatora branżowego programu promocji w zakresie organizacji działań przeznaczonych dla przedsiębiorców.
2. W ramach działań ogólnych promujących polską branżę kosmetyczną zaplanowano:
– współpracę z branżową agencją PR mającą na celu budowanie wizerunku i rozpoznawalności polskich marek kosmetycznych,
- reklamy i publikacje w zagranicznej prasie branżowej nt. polskiej branży kosmetycznej,
- organizację na wybranych targach narodowych stoisk informacyjnych służących wsparciu
polskich przedsiębiorców obecnych na targach poprzez:
a) możliwość bezpłatnego korzystania z miejsca do odbywania spotkań z kontrahentami;
b) możliwość zamieszczenia reklamy firmy wraz z lokalizacją stoiska wystawienniczego w katalogu informacyjnym wydawanym na dane targi przez Ministerstwo Rozwoju;
c) możliwość korzystania z usług informacyjnych obsługi stoiska informacyjnego o produktach i lokalizacji firmy;
d) możliwość zaprezentowania filmu reklamowego firmy na urządzeniach multimedialnych zainstalowanych na stoisku informacyjnym;
e) możliwość zorganizowania pokazu/prezentacji oferty firmy na stoisku informacyjnym.
Źródło: Opis działań przygotowany na podstawie opisu programów branżowych na stronie: https://poir.parp.gov.pl/nabor-wnioskow/ogloszenie-o-konkursie-do-dzialania-3-3-poddzialanie-3-3-3-w-2016-r
Podsumowanie: Branżowy program promocji dla branży kosmetycznej to mocny partner, który wesprze i pomoże w eksporcie firmie kosmetycznej. Program zakłada udzielnie wsparcie dla firmy jak i zamierza promować branże ogółem bez faworyzowania żadnej z firm. Jest to szczególnie istotne dla małych firm, które chcą się rozwinąć na rynkach zagranicznych.
W przypadku pytań zachęcamy Państwa do kontaktu.