Czyżby nasza krytyka wreszcie przyniosła pozytywny skutek? Oto polskie mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa znów mają szansę rozwinąć skrzydła na rynkach międzynarodowych. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłosiła nabór do kolejnego programu Promocja marki innowacyjnych MŚP w ramach Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Budżet? Aż 50 milionów złotych do wykorzystania na promocję, eksport i budowanie globalnej rozpoznawalności Twojej marki!
Nowe dofinansowanie targów i misji
Jeśli prowadzisz firmę w sektorze MŚP, działasz innowacyjnie i myślisz o wyjściu poza granice Polski – ten program jest właśnie dla Ciebie. To idealna okazja, by pokazać swoją ofertę na prestiżowych targach międzynarodowych, zorganizować misje gospodarcze, stworzyć profesjonalną kampanię promocyjną za granicą, zbudować rozpoznawalną markę produktową i to wszystko przy wsparciu unijnych środków.
Szczegóły dotacji na eksport
Program oferuje dofinansowanie do 85% kosztów podróży służbowych (poprzednia edycja umożliwiała maksymalnie 50% wsparcia), pokrycie 50% kosztów m.in. wynajmu stoiska, kampanii promocyjnych czy materiałów marketingowych. Ponadto tym razem mamy dużą elastyczność, brak minimalnego progu kosztów oraz szansę na zwiększenie eksportu i dotarcie do nowych rynków i klientów.
Jedną z istotniejszych informacji dotyczących nowego naboru jest rozszerzenie wsparcia na wszystkie imprezy targowe, w trakcie których przedsiębiorca może promować swoje produkty. Do tej pory w ramach projektu firmy mogły pojechać wyłącznie na targi z listy wydarzeń targowych dla 15 sektorów (projekt Brand HUB), na których będą realizowane stoiska narodowe. W obecnym naborze wymagany jest udział tylko w jednej imprezie ze stoiskiem narodowym z listy wydarzeń targowych, a resztę wydarzeń w roli wystawcy przedsiębiorca może wybrać sam.
Dla kogo dotacja eksportowa?
Profil przedsiębiorcy, który może ubiegać się o dofinansowanie, pozostaje bez zmian i musi wpisywać się w jeden z następujących sektorów gospodarki:
- medyczny i farmaceutyczny,
- budowy i wykańczania budowli,
- elektroniki profesjonalnej, mikroelektroniki i fotoniki,
- zielonych technologii (w tym OZE, GOZ),
- IT/ICT,
- przemysłu kreatywnego,
- kosmetyczny,
- maszyn i urządzeń,
- meblarski,
- motoryzacyjny,
- pojazdów szynowych,
- statków specjalistycznych, jachtów i łodzi,
- wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania,
- lotniczo-kosmiczny,
- spożywczy.
Przedsiębiorca ubiegający się o dofinansowanie musi także wykazać, że w ciągu ostatnich trzech lat obrotowych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie ponosił nakłady na działalność badawczo-rozwojową lub wdrożył innowacje produktowe albo innowacje w procesach biznesowych.
Ponadto jest zobowiązany do przedłożenia informacji, że uzyskał przychody netto ze sprzedaży produktów na eksport za dwa kolejne lata obrachunkowe, a w ostatnim zamkniętym roku obrachunkowym – w wysokości co najmniej 20% przychodów netto ze sprzedaży towarów i usług.
Wniosek o dotację na eksport
Termin składania wniosków do programu Promocja marki innowacyjnych MŚP rozpocznie się 13 maja 2025 i potrwa do 24 czerwca do godziny 16:00. Przedsiębiorco, nie zwlekaj! Przygotowanie dobrego wniosku wymaga czasu! Jego złożenie możliwe będzie za pośrednictwem Lokalnego Systemu Informatycznego dostępnego na stronie internetowej PARP.
Nowe zasady programu to nowe możliwości dla Twojej firmy i jej rozwoju. Zmiany w konkursie są dostosowane do aktualnych potrzeb przedsiębiorców. Chodzi tu m.in. o uproszczone procedury aplikacyjne, możliwość udziału w dowolnych targach jako wystawca oraz zwiększenie intensywności wsparcia z 50% do 85% dla kosztów podróży służbowych.
Promocja marki innowacyjnych MŚP – w końcu naprawdę warto!
Przedsiębiorco, dzięki wsparciu PARP możesz wejść na nowe rynki bez wielkiego ryzyka i bez nadwerężania budżetu lub znacząco rozwinąć działalność na dotychczasowych rynkach. Zamiast działać po omacku, będziesz mógł skorzystać z konkretnych narzędzi i dofinansowania, które mogą wynieść Twoją firmę na nowy poziom.
To wyjątkowa szansa by rozwinąć działalność poza granice kraju, zdobyć nowych klientów i zwiększyć konkurencyjność. Dzięki wsparciu PARP nie musisz samodzielnie ponosić wysokich kosztów promocji i podróży, a udział w prestiżowych wydarzeniach branżowych może być początkiem nowego rozdziału w rozwoju Twojego przedsiębiorstwa.