przemysłu kreatywnego

Dotacje na eksport dla sektora przemysłu kreatywnego

Wracamy do serii artykułów poświęconych sektorom wybranym do programu 2.25 Promocja marki innowacyjnych MŚP. Kolejnym z nich jest przemysł kreatywny, który jest stosunkowo nowym sektorem światowej gospodarki. Opiera się na indywidualnych umiejętnościach, talentach i – jak sama nazwa wskazuje – kreatywności w rozmaitych branżach. Należą do nich: reklama, architektura, rynek sztuki i antyków, rzemiosło, design, moda, film, oprogramowanie, gry wideo, muzyka, sztuki performatywne, rynek wydawniczy oraz radio i telewizja.

Przemysł kreatywny staje się coraz bardziej popularny i generuje prawie 30 milionów miejsc pracy na całym świecie. Rynek brytyjski uchodzi za największego eksportera dóbr i usług kulturalno-kreatywnych dla większości krajów. Światowy eksport dóbr kreatywnych wzrósł z 419 mln USD w 2010 roku do 524 mln USD w roku 2020, podczas gdy globalny eksport usług kreatywnych wzrósł w tym samym okresie z 487 mld USD do niemal 1,1 biliona USD.

Targi przemysłu kreatywnego

Imprezy targowo-wystawiennicze dla sektora przemysłu kreatywnego, na które mogą się udać przedsiębiorcy sektora MŚP w ramach programu 2.25 Promocja marki innowacyjnych MŚP, przedstawiono poniżej.


  • Game Developers Conference, San Francisco (Stany Zjednoczone)
    (możliwe edycje: 2024, 2027)

Game Developers Conference w USA to konferencja łącząca globalnych twórców gier, którzy prezentują najnowsze osiągnięcia i rozwiązania dla branży. Wydarzenie promuje studia deweloperskie gier wideo i ich rzemiosło, ale również przyciąga programistów, artystów, producentów, projektantów gier, specjalistów audio i liderów biznesu. Konferencja przyciąga około 20 000 profesjonalistów z całego świata, którzy prowadzą liczne dyskusje, wykłady i pokazy na temat nowych innowacyjnych projektów w dziedzinie gier.

Miejsce targów: Moscone Center (747 Howard St, San Francisco, CA 94103, Stany Zjednoczone)
Najbliższa edycja targów: 18-22.03.2024 r.
Strona internetowa: https://gdconf.com


  • Gamescom, Kolonia (Niemcy)
    (możliwe edycje: 2024, 2026, 2028, 2029)

Gamescom to wiodąca światowa platforma poświęcona grom i całej otaczającej jej branży. Na targi zjeżdżają gracze, dziennikarze, a przede wszystkim twórcy gier z całego świata, by zaprezentować nowe trendy, produkcje, pomysły czy innowacje. Wydarzenie oferuje możliwość nawiązania kontaktów, wymiany wiedzy, a także zapoznania się z licznymi premierami nowych gier, wzięcia udziału w turniejach, festiwalach i prezentacjach na żywo. Każda edycja targów przyciąga ponad 300 000 odwiedzających oraz 1200 wystawców z branży!

Miejsce targów: Cologne Fair (Messepl. 1, 50679 Mülheim, Niemcy)
Najbliższa edycja targów: 21-25.08.2024 r.
Strona internetowa: https://www.gamescom.global


  • Tokyo Game Show (Japonia)
    (tylko edycja w 2025 roku)

Tokyo Game Show (TGS) to międzynarodowe targi gier wideo, które odbywają się w Japonii. Wydarzenie skupia zarówno już uznanych, jak i wschodzących projektantów z sektora gamingowego, którzy prezentują nadchodzące produkcje i premiery wśród gier oraz innowacje i nowoczesne technologie. Wystawa jest pełna stref demonstracyjnych, cosplayu oraz stoisk z gadżetami. Targi odwiedza około 20 000 gości, a udział w charakterze wystawcy bierze około 500 firm z całego świata.

Miejsce targów: Makuhari Messe (261-0023 Chiba2-1 Nakase, Mihama-ku, Tokio, Japonia)
Najbliższa edycja targów: wrzesień 2024 r.
(program obejmuje tylko edycję w 2025 roku)
Strona internetowa: https://expo.nikkeibp.co.jp/tgs


Po analizie wybranych targów dla sektora kreatywnego można spostrzec wyraźne nastawienie na branżę gier komputerowych, chodź cały sektor obejmuje ich aż 13 (reklama, architektura, rynek sztuki i antyków, rzemiosło, design, moda, film, oprogramowanie, gry wideo, muzyka, sztuki performatywne, rynek wydawniczy oraz radio i telewizja). Jest to trochę krzywdzące dla pozostałych przedsiębiorców wpisujących się swoją działalnością w sektor kreatywny, ale program 2.25 Promocja marki innowacyjnych MŚP nie oferuje targów wystawienniczych nastawionych na inne produkty czy usługi. Zdecydowanie lista możliwych do wyboru imprez targowo-wystawienniczych w sektorze kreatywnym powinna być bardziej rozbudowana tudzież zróżnicowana.

Dlatego jeżeli żadna z powyższych imprez nie odpowiada preferowanej charakterystyce czy też kierunkom eksportu, służymy naszym wieloletnim doświadczeniem i pomocą w doborze optymalnego wydarzenia na wybranym rynku eksportowym.