Promocja marki innowacyjnych MŚP – ogłoszenie

Promocja marki innowacyjnych MŚP – oficjalne ogłoszenie naboru

Tak jak zapowiadaliśmy, w dniu 14 września Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła zasady i regulamin długo wyczekiwanego przez przedsiębiorców konkursu w ramach Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) na lata 2021-2027. Chodzi oczywiście o program 2.25 Promocja marki innowacyjnych MŚP, czyli następcę słynnego już Go to Brand. Ogłoszony konkurs daje szansę rozwoju i rozpowszechnienia własnej marki wielu mikro-, małym i średnim przedsiębiorstwom, które potrzebują wsparcia finansowego, aby móc zaprezentować swoje innowacyjne produkty na rynku międzynarodowym i zdobyć nowych partnerów biznesowych.

Niestety program okazał się bardzo daleki od oczekiwań… Poniżej w kilku punktach przedstawimy najważniejsze wątki regulaminu konkursu 2.25 Promocja marki innowacyjnych MŚP.

  1. Środki przeznaczone na dofinansowanie projektów: 155 mln zł.
  2. Dla kogo: MŚP.
  3. Wkład własny: minimum 50%.
  4. Poziom dofinansowanie: do 50%.
  5. Rozpoczęcie składania wniosków: 16 października 2023 r.
  6. Zakończenie składania wniosków: 30 listopada 2023 r.
  7. Wnioski składamy wyłącznie przez Lokalny System Informatyczny.
  8. Sektory gospodarcze objęte konkursem:
    • medyczny i farmaceutyczny,
    • budowy i wykańczania budowli,
    • elektroniki profesjonalnej, mikroelektroniki, fotoniki,
    • zielonych technologii (OZE, GOZ),
    • IT/ICT,
    • przemysłu kreatywnego,
    • kosmetyczny,
    • maszyn i urządzeń,
    • meblarski,
    • motoryzacyjny,
    • pojazdów szynowych,
    • statków specjalistycznych, jachtów i łodzi,
    • wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania,
    • lotniczo-kosmiczny,
    • spożywczy.
  9. Dofinansowanie mogą otrzymać projekty, które będą ukierunkowane na wzmocnienie potencjału eksportowego poprzez wyjazd na przynajmniej jedne targi branżowe wskazane w regulaminie wyboru projektów (pozycja obowiązkowa).
  10. Zakres finansowy projektu obejmuje: targi branżowe, misje gospodarcze oraz kampanie promocyjne.
  11. Metoda rozliczania pomocy de minimis w wypadku targów branżowych i misji gospodarczych to:
    • koszty pośrednie według stawki 7% (ryczałt),
    • stawka jednostkowa na wyjazdy służbowe:
      • Europa: 4 591,00 zł,
      • USA: 9 331,00 zł,
      • świat: 7 274,00 zł.
  12. Metoda rozliczania pomocy de minimis w wypadku kampanii promocyjnej: koszty rzeczywiste.
  13. W odniesieniu do okresu realizacji projektu muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:
    • realizacja projektu nie może rozpocząć się przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie lub w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie;
    • okres realizacji projektu nie może być dłuższy niż do 2029 roku, licząc od dnia rozpoczęcia realizacji projektu.
  14. Do programu opracowuje się dwa kluczowe elementy:

Wszystkie wymagane dokumenty oraz regulamin wraz z listą targów branżowych, na których będą organizowane stoiska narodowe, dostępne są na stronie PARP.

Promocja marki innowacyjnych MŚP – realna ocena programu

Omawiany konkurs miał być następcą świetnego programu eksportowego Go to Brand, a niestety nie dorasta mu nawet do pięt. Udział w konkursie Promocja marki innowacyjnych MŚP obarczony jest dużymi wymaganiami i restrykcjami (szczegóły omówimy w najbliższym czasie), a nie daje przy tym nawet możliwości wyboru imprez targowych, w których wnioskodawca chciałby wziąć udział. Te są z góry narzucone, przy czym atrakcyjność wielu z nich jest mocno wątpliwa.

W naszej ocenie program 2.25 Promocja marki innowacyjnych MŚP nie jest dla każdego, a przecież taki właśnie miał być. Przykładem może tu być chociażby branża odzieżowa, tak licznie reprezentowana wśród wnioskodawców poprzednich naborów. Innymi słowy, jest to program eksportowy dla wybranych, którzy będą w stanie sprostać postawionym wymaganiom. A mając na uwadze ostatnie perturbacje na linii rząd RP – UE, można nabrać wątpliwości w kwestii możliwości dysponowania środkami z Funduszy Europejskich…