Przygotowanie do eksportu

Każdy przedsiębiorca przed rozpoczęciem sprzedaży zagranicznej powinien zasięgnąć podstawowych informacji dotyczących m.in. wymaganych dokumentów, rodzajów faktur czy listów przewozowych, zanim przekona się, jak eksport wygląda w praktyce. Dobre przygotowanie do działalności eksportowej znacząco zwiększa szanse na sukces.

Eksport i WDT

Eksport to sprzedaż produktów i usług realizowana do innego kraju na terytorium tak zwanych państw trzecich, czyli nienależących do Unii Europejskiej. Z kolei sprzedaż produktów lub usług do krajów należących do Unii Europejskiej to wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) i świadczenie usług.

Wyróżniamy dwa rodzaje eksportów: pośredni, czyli sprzedaż towarów za granicę za pomocą pośredników. Najczęściej tego typu eksport pośredni jest stosowany w MŚP, gdyż nie wymaga dużego zaangażowania kapitału bądź personelu, lecz jest też mniej opłacalny w porównaniu do drugiego rodzaju eksportu, czyli bezpośredniego. Nie da się ukryć, że sprzedaż bezpośrednia towarów za granicę bez pośredników wymaga od przedsiębiorcy dobrych kontaktów handlowych z kontrahentami, a także znajomości rynku zagranicznego, na który chcemy zacząć eksportować swoje produkty czy usługi. Z drugiej strony daje nam on większe zyski, więc jest bardziej opłacalny.

Kluczowe elementy eksportu

Ważny w eksporcie jest wybór odpowiednich rynków zagranicznych, które będą miały zapotrzebowanie na dane produkty/usługi oraz potencjał rozwojowy. Zanim rozpoczniemy eksport należy przygotować odpowiednią strategię eksportową, czyli plan, który uwzględni wszystkie za i przeciw pod względem produktu, klientów, konkurencji, przepisów oraz marketingu.

Następny krok to wybór strategii marketingowej, za pomocą której dotrzemy do potencjalnych klientów (B2B, B2C) na nowych rynkach zagranicznych. Poszukiwanie klientów zdecydowanie ułatwia internet, gdzie poprzez poszczególne strony, sklepy internetowe, międzynarodowe platformy sprzedażowe, portale społecznościowe czy mailing możemy szukać kontaktów i ogłaszać się ze swoimi produktami lub usługami, które trafią do potencjalnych odbiorców.

Należy również pamiętać, że każdy eksport wiąże się z dodatkowymi kosztami, które każdy przedsiębiorca musi ponieść na początku, aby później odnieść sukces sprzedażowy. Na rynku oferowane są różne sposoby pomocy dla przedsiębiorców, którzy chcą rozpocząć eksport swoich produktów, m.in. dotacje na działania eksportowe. Każdy przedsiębiorca może skorzystać z takiej pomocy po spełnieniu odpowiednich kryteriów.

Eksportowe formalności

Ważnym punktem w rozpoczęciu sprzedaży eksportowej dla przedsiębiorstwa jest również wybór odpowiedniego transportu: drogowego, kolejowego, morskiego lub lotniczego. Po wyborze najlepszego rodzaju transportu dla naszych produktów i usług trzeba wybrać odpowiedni list przewozowy i dostosować się do obowiązków, które ponosi sprzedający, przewoźnik i odbiorca.

Jeżeli chodzi o dokumentację eksportową, to najważniejszą z nich jest umowa handlowa z przyszłym klientem lub pośrednikiem. Zawiera ona informacje na temat przedmiotu umowy, wynagrodzenia, odpowiedzialności, praw i obowiązków każdej ze stron, reklamacji oraz prawa właściwego (sądu). Każdy przedsiębiorca, który rozpoczyna eksport, powinien sporządzić taką umowę z klientem zagranicznym, aby współpraca przebiegała bez żadnych komplikacji i niedomówień w razie problemów.

Należy również pamiętać o formalnościach celnych przy przekraczaniu granic do państw spoza UE, m.in. o uzyskaniu numeru w systemie EORI, który nadaje się tylko raz. Jest to unijny numer funkcjonujący dla potrzeb celnych i służy rejestracji oraz zidentyfikowaniu danego podmiotu. Wniosek o nadanie takiego numeru można składać przez platformę PUESC lub w formie papierowej do Wydziału Centralnej Rejestracji.

Czas na ekspansję!

Temat eksportu jest bardzo obszerny i aby dobrze rozpocząć sprzedaż swoich towarów na rynki zagraniczne, należy dowiedzieć się o nim wszystkiego pod każdym względem. Niewątpliwie odpowiednia wiedza pomoże ustrzec się przed stratami finansowymi oraz nieuczciwymi klientami na rynkach zagranicznych. Dla przedsiębiorców zaczynających dopiero przygodę z eksportem pomocna może okazać się również usługa firmy doradczej, która wyjaśni wszystkie niezrozumiałe zagadnienia, podpowie, jakie dokumenty należy przygotować i gdzie złożyć, oraz pomoże wybrać najbardziej perspektywiczne kierunki eksportu dla naszych produktów czy usług.