wsparcie dla eksporterów

Wsparcie dla eksporterów w dobie zarazy

Obecna sytuacja ogólnoświatowa nastręcza niezliczonych problemów niemalże wszystkim. Rozmaite sfery życia cierpią nie tylko z powodu nieszczęsnego wirusa, ale również (czy raczej przede wszystkim) w wyniku nieustannie wprowadzanych obostrzeń. Te z kolei noszą miano powszechnie już znienawidzonego zjawiska, które określa się angielskim terminem lockdown. Czyli po naszemu kwarantanna, izolacja, zamknięcie tudzież zakaz opuszczania budynków.

Remedium na wirusa?

Jak zatem radzić sobie z prowadzeniem działalności w tak trudnych realiach? Takie pytanie postawiliśmy trzy miesiące temu w artykule o wpływie pandemii na handel zagraniczny. Wówczas pozostało ono bez odpowiedzi, jednakże nadszedł czas, by jej w końcu udzielić, a tym samym pomóc strudzonym przedsiębiorcom.

Temat jest dość obszerny, dlatego podzieliliśmy go na szereg zagadnień, które będziemy poruszać w osobnych wpisach. Będą to m.in. kwestie związane z imprezami targowo-wystawienniczymi (zmiany, przesuwanie, odwoływanie czy też specjalne edycje online), organizacją sprzedaży eksportowej w utrudnionych warunkach, dofinansowaniem czy nawet wchodzeniem na nowe rynki mimo potencjalnie niesprzyjających uwarunkowań.

Co ciekawe, w wypadku dotacji i dofinansowań koronawirus nie poczynił aż tak wielkich szkód, jakie możemy zaobserwować w innych dziedzinach. Finansowanie aktywności zagranicznej polskich przedsiębiorców wciąż odbywało się w 2020 roku i będzie także kontynuowane w roku 2021. Wśród planowanych programów wsparcia warto wymienić chociażby Go to Brand 2021, Internacjonalizację MŚP w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia czy też kolejną edycję konkursu Design dla przedsiębiorców w wersji Dostępność Plus. Niedawno można było o tym przeczytać we wpisie pt. „Dotacje na eksport w 2021 roku”.

Dum spiro, spero

Poważne spowolnienie czy wręcz drastyczne zatrzymanie niektórych branż w ostatnim czasie nierzadko zmusza do poszukiwania zupełnie nowych rozwiązań. Dlatego warto poświęcić dodatkowy czas na zdobywanie wiedzy, która pomoże nam wyjść z kryzysu. Bowiem nawet w tak nieprzystępnych okolicznościach zdarzają się szanse i okazje (np. nowe nisze rynkowe), które pozwolą wyjść z opresji obronną ręką. Dlatego głowa do góry, bo nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło!