Go to Brand 2020

Kazachstan – perspektywiczny rynek dla polskich eksporterów

Wewnętrzny rynek Unii Europejskiej z ciągle wzrastającą konkurencyjnością, dzięki braku barier w zakresie przepływu towaru i usług, nie jest już aż tak atrakcyjny dla polskich eksporterów, jak dawniej.  Ponadto, nie tak odległy w przeszłości, światowy kryzys oraz obecna sytuacja np. sankcje nakładane przez Rosję na polskie jabłka, dobitnie pokazują, że należy stale poszukiwać alternatywnych rynków zbytu dla polskich towarów i usług. Powinny to być rynki na których polskie produkty, oferujące bardzo korzystny stosunek jakości do ceny, znajdą potencjalnych nabywców. Są takie rynki, które mają dużą chłonność. Polskie firmy mogą to wykorzystać. Tym bardziej, że również polskie władze coraz częściej podejmują próbę wsparcia polskich eksporterów w ich ekspansji na nowe rynki zbytu. Do tej pory niezbyt popularne. Przykładem takiego rynku jest Kazachstan.

Kazachstan został wytypowany, jako jeden z perspektywicznych rynków pozaunijnych w dwóch branżowych programach promocji  Go To Brand, dla których nabór planowany jest na styczeń 2017 roku. Kazachstan jest wytypowany, jako jeden z potencjalnych rynków do wyboru, w:

Warto podkreślić, że każdy rynek, który znalazł się w jakimś branżowym programie promocji, nie znalazł się tam przypadkiem. A Kazachstan występuje w dwóch z pięciu programów promocji dla branż, które będą mogły aplikować w drugim naborze Go To Brand.

Ponadto w drugim naborze Go To Brand, zgodnie z zapowiadanymi zmianami, przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o wzięcie udziału wraz z dofinansowaniem, w programie promocji gospodarczej  na Międzynarodowej Wystawie Expo 2017 w Astanie (stolica Kazachstanu).

Dodatkowo polski rząd podejmuje inicjatywy na rzecz wsparcia polskich eksporterów poprzez nawiązywanie odpowiednich relacji na poziomie dyplomacji, co wpływa na zacieśnianie relacji gospodarczych.

KazachstanPrzykładem takiej inicjatywy były rozmowy gospodarcze prowadzone z przedstawicielami Kazachstanu podczas wizyty prezydenta tego kraju w Polsce. Wydarzenie miało miejsce w sierpniu 2016 roku. Podpisano obustronne porozumienie ramowe o współpracy między Bankiem Gospodarstwa Krajowego, a Bankiem Rozwoju Kazachstanu. Umowa ta pozwoli na wspólną realizację projektów inwestycyjnych oraz eksportowych na kwotę około 300 mln euro.  Taki dyplomatyczny klimat niewątpliwie wpływa korzystnie na rozwój polskiego eksportu do Kazachstanu.

Kazachstan – czy warto?

W dobie coraz większej popularności w poszukiwaniu alternatywnych rynków zbytu Kazachstan jest niewątpliwie wart uwagi. Jest to jeden z tych perspektywicznych kierunków, gdzie polski eksport ma szansę się rozwijać.