dotacje dla Podkarpacia 2025

Nabory wniosków o dofinansowanie dla firm z Podkarpacia w 2025 r.

W dniu 18 lutego br. został ogłoszony pierwszy tegoroczny nabór wniosków o dofinansowanie realizacji projektów w trybie konkurencyjnym, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027. Już wiemy, że kwota środków przeznaczona na dofinansowanie projektów w ramach naboru wzrosła do 3 550 848,40 zł (poprzedni nabór dysponował kwotą 3 014 127,00 zł) oraz że maksymalna wartość wydatków kwalifikowalnych w projekcie zwiększyła się do 1 000 000 zł (500 000 zł poprzednim razem). Nabór wniosków odbywa się za pośrednictwem aplikacji WOD2021 i potrwa do 31 marca 2025 r.

Cel konkursu nadal jest taki sam, a mianowicie wsparcie przedsiębiorców sektora MŚP z województwa podkarpackiego (którzy prowadzą swoją działalność nie krócej niż 24 miesiące) w internacjonalizacji produktów i usług na nowe rynki zagraniczne, a także pomoc w zakresie przygotowania oferty pod kątem eksportu i wyszukania parterów biznesowych.

Dotacje dla Podkarpacia 2025 – podstawowe informacje

  • Poziom dofinansowania to 50%.
  • Minimalna wartość wydatków kwalifikowanych projektu wynosi 100 tys. zł, a maksymalna – 1 mln zł. Zatem dotacja wyniesie od 50 tys. do 0,5 mln zł.
  • Przedmiotem projektu muszą być nowe dla firmy rynki. Obszar świata – dowolny. Przy czym istnieje możliwość sfinansowania udziału w targach na terenie kraju, gdzie już nastąpił eksport, jednakże pod pewnymi warunkami.
  • Termin realizacji projektów upływa z dniem 30 września 2027 r.
  • Nabór: 3-31 marca 2025.

Koszty, czyli co można sfinansować

1. Usługi doradcze:

  • usługi dotyczące opracowania nowej strategii związanej z internacjonalizacją działalności MŚP;
  • poszukiwanie i wybór partnerów handlowych, a w efekcie nawiązanie kontaktów z partnerami zagranicznymi, przygotowanie ofert współpracy oraz przygotowanie etapu negocjacji handlowych;
  • przygotowanie produktu do potrzeb nowego rynku docelowego, koncepcji marki lub wizerunku przedsiębiorstwa (w tym m.in. badanie marketingowe na rynku docelowym);
  • przygotowanie metod dystrybucji i rozwiązań w zakresie obsługi otoczenia formalno-prawnego umożliwiającego wejście na dany rynek zagraniczny;
  • przygotowanie do uzyskania niezbędnych dokumentów, certyfikatów, koncesji, akredytacji, homologacji, ochrony własności przemysłowej lub innych dokumentów i praw niezbędnych dla prowadzenia sprzedaży produktów lub świadczenia usług na docelowym rynku zagranicznym;
  • przygotowanie kampanii promocyjnej i materiałów reklamowych, których dotyczy projekt na rynkach zagranicznych;
  • projektowanie katalogów i charakterystyki technicznej produktów, wzornictwa opakowań, znaków firmowych, towarowych i marek produktowych;
  • tworzenie gwarancji, regulaminów i innych dokumentów niezbędnych dla wprowadzenia produktu na nowy rynek.

2. Zakup wartości niematerialnych i prawnych oraz maszyn i urządzeń:

  • nabycie nowych środków trwałych;
  • modernizacja posiadanej aparatury, urządzeń i innych składników wyposażenia infrastruktury technicznej;
  • nabycie wartości niematerialnych i prawnych.

3. Koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas uczestnictwa przedsiębiorstwa w międzynarodowych targach, imprezie wystawienniczej:

  • wynajęcie powierzchni wystawienniczej;
  • zaprojektowanie i zabudowę stoiska wystawienniczego;
  • zakup usług w zakresie organizacji i obsługi stoiska;
  • zakup usług w zakresie transportu (lotniczy, kolejowy, drogowy, morski) osób, eksponatów oraz elementów zabudowy wraz z ubezpieczeniem, odprawą celną i kosztami spedycji;
  • reklama w mediach targowych;
  • opłata rejestracyjna za udział w targach oraz wpis do katalogu targowego;
  • podróże służbowe maksymalnie trzech osób uczestniczących w targach w okresie nie dłuższym niż dwa dni przed rozpoczęciem i dwa dni po zakończeniu imprezy targowej;
  • opłaty związane z uzyskaniem niezbędnych wiz dla osób uczestniczących w targach, wystawach.

4. Pozostałe:

  • wydatki na działania promocyjne i informacyjne na rzecz upowszechnienia przygotowanej oferty produktowo-usługowej firmy do potrzeb internacjonalizacji (nabycie materiałów reklamowych i promocyjnych);
  • nabycie usług translacyjnych związanych z przygotowaniem oferty produktowo-usługowej firmy do potrzeb internacjonalizacji;
  • zakup usług w zakresie organizacji spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi wyselekcjonowanymi w wyniku usługi doradczej lub w ramach udziału w targach, m.in. spotkań B2B i matchmakingowych.

Trzeba jednak nadmienić, że koszty udziału w targach oraz tłumaczeń nie mogą przekroczyć 50% kwoty wydatków kwalifikowanych, co może stanowić problem. Targi są tu bowiem tylko uzupełnieniem dla całego projektu eksportowego. Na szczęście oprócz obecnego naboru w tym roku będzie jeszcze jedna szansa na sfinansowanie udziału w targach. Otóż kolejna edycja omawianego programu dla podkarpackich firm planowana jest już na czerwiec 2025.