Gospodarka Niemiec zalicza się do ścisłej światowej czołówki. Jednym z filarów tego rezultatu, ale nie jedynym, jest eksport Niemiec prowadzony na wielką skalę. Powoduje to chłonność tego rynku i szansę powodzenia eksportu do Niemiec przez polskich przedsiębiorców. Kolejnym elementem tworzącym silną gospodarkę Niemiec jest duża ilość imprez targowych. Pod tym względem Niemcy plasują się w światowej czołówce. Warto to wykorzystać, podejmując działania mające na celu eksport do Niemiec, i wziąć udział w targach odpowiedniej branży. Targi, choć jest to kosztowne przedsięwzięcie, jest atrakcyjne dla firm, która planują rozpocząć eksport do Niemiec.
Warto brać udział w tragach z wielu powodów. Do najistotniejszych można zaliczyć:
- możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu z potencjalnym klientami, kontrahentami. Na targach istnieje możliwość bezpośredniej rozmowy, wstępnego zapoznania się, wymiany wizytówek. Stanowi to znakomity wstęp do ewentualnej współpracy;
- możliwość rozpoznania oferty rynkowej konkurencji oraz ogólnej sytuacji w branży.
Imprezy targowe są to kosztowne działania eksportowe, jednak doświadczenie z nich wyniesione jest bezcenne. Odnośnie do kwestii finansowej, można starać się o dotacje na internacjonalizacje w ramach unijnych programów pomocowych w perspektywie 2014-2020, które wspomogą polskich eksporterów, zwłaszcza inicjujących swoją obecność na rynkach eksportowych (np. Podziałanie 3.2.2 w MRPO 2014-2020 czy też Działanie 1.2 w ramach PO PW 2014-2020). Oczywiście przedsiębiorcy z innych regionów będą mieli szansę na dofinansowanie eksportu w ramach odpowiednich programów unijnych, które oferują dotacje na eksport w latach 2014-2020.
Imprez targowych w Niemczech jest bardzo wiele. Odbywają się one o różnych porach roku i odnoszą się do szerokiego zakresu branż. Polscy eksporterzy znajdą coś dla siebie. Dla przykładu można wymienić dla 2016 roku choćby:
1) Wohnideen & Lifestyle – Targi branży meblarskiej i wyposażenia wnętrz
termin: 14-10-2016 – 16-10-2016; lokalizacja: Rostock
2) M.O.W.– Targi branży meblarskiej i wyposażenia wnętrz
termin: 18-09-2016 – 22-09-2016; lokalizacja: Bad Salzuflen
3) GaLaBau – Międzynarodowe targi zieleni miejskiej i przestrzeni
termin: 14-09-16 – 17-09-2016; lokalizacja: Norymberga
4) Automechanika – Międzynarodowe targi motoryzacyjne
termin: 13-09-2016 -17-09-2016, lokalizacja: Frankfurt nad Menem
5) Debaukom – Targi architektury, budownictwa przemysłowego i mieszkaniowego
termin: 13-01-2016 – 16-01-2016; lokalizacja: Essen
6) Bauen Wohnen Lifestyle – Targi branży budowlanej
termin: 22-01-2016 – 24-01-2016, lokalizacja: Flensburg
7) Gartenträume – Targi dla ogrodu i akcesoriów ogrodowych
termin: 12-02-2016 – 14-02-2016; lokalizacja: Berlin
8) MeinLeben! – Targi sportu i turystyki
termin: 20-02-2016 – 21-02-2016; lokalizacja: Kempten (Allgäu)
9) Cosmetica – Targi branży kosmetycznej
termin: 18-06-2016 – 19-06-2016; lokalizacja: Frankfurt nad Menem
10) CeBIT – Targi technologi informacji i komunikacji
termin: 14-03-2016 – 18-03-2016; lokalizacja: Hannover
11) CWIEME – Międzynarodowe targi branży elektrotechnicznej i izolacji
termin: 10-05-2016 – 12-05-2016, lokalizacja: Berlin
12)Mode & Beauty – Targi o tematyce mody i urody
termin: 05-10-2016 – 09-10-2016; lokalizacja: Dortmund
Powyżej wymieniono tylko parę przykładów dla imprez targowych na terenie Niemiec w roku 2016. Oczywiście są to imprezy cykliczne, które są powtarzane w kolejnych latach. Zatem jeżeli interesujące przedsiębiorcę targi odbywają się w 2016 roku to teraz nie ma możliwości, aby się w przeciągu dwóch, trzech tygodni właściwie przygotować. Dlatego można wybrać inne targi odpowiedniej branży w 2016 roku albo uczestniczyć w tych konkretnych, ale w następnej edycji czyli w roku 2017.
Eksport do Niemiec – alternatywa dla targów
Choć, tak jak wspomniano, targi to świetny pomysł dla początkujących eksporterów na rynku niemieckim, to jednak istnieje dla nich alternatywa w dużo niższej cenie. Prestiżowe, międzynarodowe targi to koszt rzędu 60 000 zł z wszelkimi kosztami, natomiast organizacja misji gospodarczej to cena znacznie niższa. W zależności od wielu czynników można przyjąć przykładowo koszt około 2-3 tys zł. Istnieje wówczas możliwość rozpoznania rynku na miejscu i wykonania niezbędnych badań marketingowych.
Nasza firma organizowała już misje na rynek niemiecki, która zostanie opisana w następnym artykule dotyczącym eksportu na rynek niemiecki. Zapraszamy do lektury.
Nasza firma specjalizuje się w usługach dla eksportu ( Plany rozwoju eksportu, organizacja misji gospodarczych, tworzenie wniosków o dofinansowanie działań eksportowych i inne). Zachęcamy Państwa do kontaktu i współpracy.