Eksport na rynek niemiecki

Niemcy jako pewny kierunek eksportu

Gospodarka Niemiecka jest jedną z największych na świecie – nie jest to oczywisty fakt, zważywszy iż w kraju nad Renem mieszka zaledwie 82,2 mln ludzi (w porównaniu do 323 mln obywateli USA, czy 1,37 mld mieszkańców Chin). Cechą charakterystyczną Niemców jest ich zapał do pracy, bogate społeczeństwo oraz jakość świadczonej pracy. Bardzo dobrze rozwinięty przemysł koncentrujący się na branżach produkcyjnych zaowocował nieustannie utrzymującym się wzrostem PKB w ostatnich latach. Pomimo perturbacji politycznych związanych z wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej oraz napływem emigrantów, Niemiecka gospodarka osiąga 1,9% realnego wzrostu PKB w 2016 roku, w porównaniu do 1,7% w 2015 i 1,6% w 2014 roku. W efekcie niemieckie PKB wynosi  13 biliona zł, w porównaniu do 1,85 bln Polskiego PKB. Ale gospodarka to nie tylko własna produkcja lecz również handel międzynarodowy, i tak w tej dziedzinie Niemcy również biją rekordy na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej. W roku 2016 eksport Niemiec wyniósł 1,2 biliona Euro – kilkadziesiąt miliardów więcej niż w 2015 roku. Import natomiast osiągnął poziom 954 mld euro.

Niemcy są doskonałym kierunek eksportu polskich towarów. Przemawia za tym przede wszystkim:

  • właściwie brak barier dotyczących eksportu (brak osobnej polityki celnej, wymagań dot. certyfikacji czy spełniania innych norm niż normy UE)
  • wysoki poziom znajomości polskich towarów na rynku
  • brak barier kulturowych
  • bliskie sąsiedztwo które przekłada się na szybki i tani transport

O wszystkich tych czynnikach polscy przedsiębiorcy wiedzą i dzięki temu Polska jest 7 największym eksporterem do Niemiec. Łączna wartość wysłanych do Niemiec towarów wynosi 101,3 mld USD.

W jaki sposób dochodzi do promocji i sprzedaży polskich towarów na rynku niemieckim? Otóż, najpopularniejszym kanałem sprzedażowym są targi branżowe. W 2017 roku na terenie całych Niemiec odbyło się około 2 tysiące różnego rodzaju imprez branżowych w tym targów i konferencji. Największe imprezy:

  • Hannover Messe – największe targi technologii przemysłowych, targi odbywają się co roku w okolicy kwietnia,
  • CeBIT – konferencja najnowszych technologii oraz IT; wydarzenie odbywa się co roku w styczniu,
  • FruitLogistica – jedne z największych targów przetwórstwa owocowego w Europie, wydarzenie odbywa się w lutym co roku,
  • Automechanika – targi branży automotive, targi odbywają się we wrześniu.

Wiele więcej imprez znaleźć można: https://www.absoluteexhibits.com/top-trade-fairs-in-europe/ oraz https://2016.export.gov/germany/TradeShowsEvents/FeaturedGermanTradeShows/index.asp

Warto pamiętać, iż udział w targach nie musi być wysokim kosztem dla firmy. Organizując swój udział możemy zorientować się na wynajmie małej powierzchni i przygotować materiały reklamowe w Polsce, gdzie koszt produkcji będzie niższy. W ramach badania rynku, rekomenduje się przedsiębiorcom wyjazd na targi w charakterze gości – np. umawiając spotkania z wystawcami bądź z pozostałymi gośćmi. W bardzo wielu przypadkach takie rozwiązanie wystarcza do nawiązania kontaktu i umożliwia rozpoczęcie współpracy handlowej z Niemieckim kontrahentem.