Narzędzia analizy rynków eksportowych cz.2

Narzędzia analizy rynków eksportowychW poprzednim artykule z 19 lipca „Narzędzia analizy rynków eksportowych cz. 1” zaproponowaliśmy najprostsze oraz najtańsze narzędzie analizy rynku eksportowego. Dziś kontynuujemy wątek poruszony w tymże artykule.

Największym plusem research’u internetowego jest:

  • jego cena, właściwie żadna,
  • łatwość obsługi,
  • szeroki zakres danych.

Jednak, jak każde narzędzie, analiza w oparciu tylko o źródła internetowe ma również bardzo poważne braki, m.in. obiektywność danych, konkretyzację (np. informacje o wartości zamówień) czy aktualność danych. Narzędzia internetowe analizy rynku działają bardzo szeroko, jednak cechują się niską głębokością informacji dlatego warto je stosować szczególnie na początku tworzenia strategii eksportu.

Kolejnym narzędziem, wymagającym już pewnych inwestycji finansowych jak i nakładów czasu są targi oraz wszelkiego rodzaju eventy związane branżą naszego przedsiębiorstwa.  W Internecie znajduje się wiele stron informujących o nadchodzących wydarzeniach branżowych, m.in. http://www.targi.com, http://www.expodatabase.com czy http://www.eventseye.com/.

Warto wziąć udział w targach związanych z branżą naszego przedsiębiorstwa aby zobaczyć co oferują konkurenci, w jaki sposób się reklamują, jakie nowości przygotowali oraz skąd pochodzą. W trakcie targów, będziemy mieć okazję aby osobiście porozmawiać z konkurencją, podpytać osoby ze stoisk o szczegółową specyfikację produktów/usług, rozwiązania autorskie czy planowane projekty.

konkurencja w eksporcieTargi to jedno z niewielu miejsc, gdzie możemy spotkać face-to-face naszą bezpośrednią konkurencję zebraną w jednym miejscu, warto pamiętać iż na targach wystawiają się firmy które poniosły wydatek z tytułu udziału w targach, tj. można przypuszczać iż są to większe podmioty, które również szukają nowych rynków zbytu dla swoich produktów. Przyglądając się w jaki sposób reklamuje się na targach konkurencja można podpatrzeć jakie firmy podchodzą do ich stoiska – w ten sposób łatwiej będzie nam określić przyszły profil naszych odbiorców.

Sam koszt udziału w targach jest dość nie wielki, wejściówki na targi można najczęściej otrzymać za darmo, po wcześniejszej rezerwacji na stronie organizatora. Bilety lotnicze zakupione odpowiednio wcześniej również nie powinny kosztować poważnych sum, największym wydatkiem może okazać się nocleg. Jeśli nie mamy znajomych w danym mieście/kraju którzy by zgodzili się nas ugościć, pozostaje nam wyszukanie hotelu lub taniej kwatery za pośrednictwem http://airbnb.pl lub https://www.couchsurfing.com.

Przykładowy koszt wzięcia udziału w targach ITB w Berlinie 8-12 Marzec 2017:

  • Wejściówki – 50 Euro czyli ok. 220 zł;
  • Bilety Lotnicze – 521 Zł;
  • Nocleg – 172 zł/noc, 6 noclegów + opłata AirBnB = 1202 zł W przypadku hotelu 400 zł/noc, 6 noclegów = 2400 zł
  • RAZEM: 1943 zł lub w przypadku hotelu 3141 zł

Inwestując prawie dwa-trzy tysiące złotych, możemy spędzić 6 dni w Berlinie, mając dostęp do 7500 wystawców, z czego część będzie naszymi konkurentami, ale pozostała część może zostać naszymi biznesowymi partnerami.  Potencjalna stopa zwrotu z takiej inwestycji będzie więc dużo wyższa niż poniesione koszty.