Meksyk

Meksyk – perspektywiczny rynek dla polskich eksporterów z pomocą Go To Brand 2017

Już 10 lutego 2017 roku startuje składanie wniosków dla Poddziałania 3.3.3 PO IR na lata 2014-2020 w naborze przeznaczonym dla 12 branż oraz firm, które chcą eksportować na co najmniej jeden z wytypowanych rynków perspektywicznych. Nasz Serwis RozwójEksportu.pl przedstawił informacje związane z tym konkursem we wpisie pt „Informacje o naborze: Działanie 3.3, Poddziałanie 3.3.3 Go To Brand – prawie 200 mln zł w budżecie„. Tych rynków jest pięć. Warto przyjrzeć im się bliżej. Dzisiaj zostanie scharakteryzowany Meksyk.

MeksykMeksyk jest zamieszkany przez ponad 120 mln ludzi, co stanowi największą populację w kategorii krajów hiszpańskojęzycznych.

W ostatnich latach meksykańska gospodarka odznacza się dodatnim wzrostem, a PKB na mieszkańca w 2015 roku wyniosło 15,5 tysiąca dolarów (USD).

Wartość całego eksportu Meksyku w 2015 roku wyniosła 430,9 mld dolarów. Odbiorcą meksykańskiego eksportu w około 80% są USA.

Wartość całego importu Meksyku wynosiła około 434 mld dolarów (2015 rok), a głównymi dostawcami towarów na meksykański rynek są: USA (około 50%), Chiny i Japonia.

Główne sektory meksykańskiej gospodarki to: przemysł elektroniczny, chemiczny, metalurgiczny, spożywczy, tytoniowy, petrochemiczny, wydobywczy, samochodowy, odzieżowy, turystyczny.

Wymiana handlowa

Wartość obrotów w handlu polsko-meksykańskim w latach 2012-2015 systematycznie wzrastała i w 2015 roku osiągnęła wartość 1 195,3 mln dolarów. Jest to 30% więcej niż w roku 2014 (917,3 mln dolarów). W tych latach rosła zarówno wartość polskiego eksportu, jak i importu, ale zawsze saldo w wymianie handlowej było dla Polski dodatnie.

Meksyk był głównym odbiorcą polskiego eksportu wśród krajów Ameryki Łacińskiej w 2015 roku, choć zazwyczaj jest to drugie miejsce po Brazylii. W 2015 roku, pod względem wartości polskiego eksportu, Meksyk zajmował 37 miejsce. W okresie styczeń-październik 2016 roku było to 43 miejsce.

W 2015 roku Polska najczęściej eksportowała na rynek meksykański takie towary, jak:

  • części i akcesoria samochodowe (13,1% w tym np. lampy halogenowe, pompy paliwa, radia samochodowe);
  • części do aparatury nadawczej i odbiorczej do radiotelefonii, radiofonii i telewizji (12,5%);
  • statki powietrzne o masie poniżej 15 ton (5,1%);
  • konsole do gier wideo;
  • auta ciężarowe;
  • profile stalowe;
  • leki;
  • kosmetyki;
  • mleko/śmietana zagęszczone;
  • części mebli do siedzenia;
  • perfumy;
  • wody toaletowe;
  • nasiona rzepaku.

Natomiast w okresie styczeń-maj 2016 roku do Meksyku głównie eksportowano:

  • części do aparatury nadawczej i odbiorczej do radiotelefonii, radiofonii i telewizji (17,8%);
  • radia samochodowe (6,4%);
  • części do siedzenia;
  • samochody ciężarowe;
  • opony pneumatyczne;
  • artykuły ze stali/żeliwa, leki, kosmetyki, siarczan amonu.

Natomiast Polska w 2015 roku importowała z Meksyku głównie::

  • samochody osobowe (18%);
  • sprzęt elektroniczny ( np. procesory; laptopy; komputery stacjonarne; części do aparatury nadawczej i odbiorczej do radiotelefonii, radiofonii i telewizji; ciśnieniomierze);
  • części/ akcesoria motoryzacyjne;
  • maszynki do golenia;
  • esencje/ekstrakty kawy;
  • rudy cynku.

Tym samym Meksyk zajmował w 2015 roku 44 miejsce pod względem wartości polskiego importu.

Meksyk – Go To Brand

Każdy z pięciu wytypowanych rynków perspektywicznych, zatem także i Meksyk, posiada opracowany program promocji o charakterze ogólnym. Taki program zawiera zbiór działań promocyjnych adresowanych dla przedsiębiorców, które są uzupełnione o tzw. działania o charakterze ogólnym promujące krajową, polską gospodarkę. Program określa m. in listę targów związanych z Meksykiem, z  których przedsiębiorca może wybierać. Lista jest długa. Targi dotyczą różnych branż, a na niektórych z nich zostanie wystawione stoisko promocyjno-informacyjne. Do imprez targowych, na których będzie takie stoisko należą:

  1. EXPOMED Mexico.
  2. Expo CIHAC.
  3. Expo Agroalimentaria.
  4. Plastimagen.
  5. Expo Minergy.
  6. Expo Mueble Internacional Invierno.

Meksyk

Egzotyczny kierunek eksportu dla polskich MŚP, o czym świadczą dane w zakresie wartości sprzedaży do poszczególnych krajów świata. Jednak z pewnością wart jest uwagi. Rynek meksykański się rozwija, gospodarka rośnie, ponadto liczna populacja tego kraju stanowi niemały rynek zbytu.

Bez wątpienia istnieje konieczność poszukiwania alternatywnych rynków zbytu dla polskich towarów oraz usług. Jest to niezbędne do rozwoju polskiej gospodarki i polskiego eksportu. Warto prowadzić takie działania z pomocą unijnych funduszy Go To Brand i skutecznie eksportować, także na rynki niezbyt popularne, ale z potencjałem. I tym samym wytyczać nowe trendy dla polskiego eksportu.